MITT I LIVET - SOM DET SER UT HOS OSS

måndag, augusti 13, 2007

Dan före dan...

Tillbaka i stan. På onsdag börjar allvaret - tillbaka till arbetet efter drygt ett års föräldraledighet! A sköter inskolning på dagis fr.o.m onsdag medan jag åker till Nacka och försöker komma in i arbetslivet igen. Blandade känslor. Spännande och skönt att börja jobba, träffa gamla och nya arbetskamrater (i och med uppköpet av WM Data vid årsskiftet är det främst en massa nya kontakter som måste skapas!), men jobbigt och vemodigt att vara ifrån barnen och lämna dem till främmande fröknar på dagis om dagarna. Tänk om de glömmer bort mig!?! Slutar tycka om mig!?! Ska någon annan ta MIN plats?!? Innerst inne tror jag inte det är möjligt, men som förälder blir man väl aldrig av med det gnagande dåliga samvetet antar jag?

I Sollentuna var allt sig likt. Gräset var visserligen lite längre än sist men det var snabbt åtgärdat på lördagen av A medan jag tog mig an rabatten. Ja, jag har faktiskt bara en enda, med fem plantor. En jättedaggkåpa, två rosa och två vita "stenpartiväxter" som jag glömt namnet på. Just det, ett par sorters taklök petade jag ner också. Det som gladde mig mest var att rosorna, från den gamle trädgårdsmästaren som bodde här för några omgångar sedan, som jag nervöst flyttade i och med stenläggningen i våras inte verkar ha tagit någon större skada - den ena visar sig ha ljusrosa blommor, den andra knallrosa och den tredje har röda knoppar! Spännande med ny trädgård faktiskt! Bakom huset har vi andra rosor som vi såg blomma för första gången i sommar - underbara intensivt rosa-orange blommor! Rosor är verkligen min favorit i trädgården!

Förutom trädgårdsarbete var det storhandling som gällde i helgen. Kyl och frys behövde fyllas på. Dessutom fick Maja sin 1 års present av oss - en Bobby Car - rosa förstås! Nu kör de i kapp på stenarna utanför - L på sin illgröna traktor med släp och M på sin nya sparkbil.

Vi upptäckte också att det var hög tid för barnsäkring av hemmet när M på två röda plötsligt var försvunnen - vi såg bara ett par små tår sticka fram bakom kröken i trappan upp till övervåningen. Tre steg kvar! Ilfart till Babyland och inköp av två grindar! Nu är det bara "sandlådan" - den trasiga stenen kring murstocken på golvet uppe - som behöver åtgärdas snarast eftersom hon dessvärre hittat den och inte vill låta den vara. Grus/sand/spån/damm i munnen och på golvet. Suck!

Idag har jag packat upp alla kläder och kollat igenom barnens garderob. Tror att L har vuxit en decimeter på längden i sommar - åtminstone är alla byxor för korta! Tur att det fortfarande är shortsväder! I morgon är jag nog tvungen att åka och göra några inköp inför dagisstarten. M har inga regnkläder och inga skor heller har jag insett! Men sen ska vi nog vara rustade inför allvaret hoppas jag...

2 kommentarer:

Jag sa...

Det känns lite tomt nu när jag vet att ni inte droppar in lite oförhappandes. Och tråkigt att det också innebär att sommaren går mot sitt slut.
Har ialla fall gjort vad jag lovade häromdagen - skickat ett brev till Ludvig, ni bör ha det i morgon tisdag.
Nu skiner solen här och jag ska snart iväg igen, möte på golfen. I morgon väntar Idre...
Kram

Kiara Och Kovu sa...

Hur går det på dagis??? E ju nyfiken...