MITT I LIVET - SOM DET SER UT HOS OSS

onsdag, maj 30, 2007

Sugen på en utmaning?!

Nu har jag bestämt mig! Jag har börjat min resa för att tappa de kilon som obönhörligen klamrar sig fast runt livet på mig. Ska det göras ska det göras NU!

Man kan säga att startskottet gick för dryga veckan sedan. Känner mig själv ganska bra efter ett antal såna här försök och vet att om jag satsar ALLT från början tröttnar jag snart och återgår till det normala. Därför försöker jag tänka på vad jag äter men tillåter mig att äta gott (grillat!) och dricka ett eller annat glas vin på helgen. Jag har dessutom tagit upp en vana som jag hade i Wien, nämligen att äta en citron (!) och dricka ett par stora glas vatten direkt när jag går upp på morgonen.

Är det någon som vet om det bara är inbillning, eller kan CITRON bidra till viktnergång?! Jag menar, äppelcidervinäger är ju också surt...

Jag har även tagit fasta på motionen. Vad är egentligen enklare än att dra på sig dojjorna och ta en joggingtur runt området? Snabbt och smidigt - om än lite tråkigt kanske, men jag intalar mig att ju mer jag springer desto roligare blir det nästa gång! Sen märks det faktiskt redan på vågen! Måste bara börja mäta omfånget också. Det är ju faktiskt mer intressant.

Har en runda som känns okej. Mätte första gången med Anders GPS. Den tickade inte igång förrän några hundra meter bort, och stannade sedan på 4.88 km när jag var hemma igen, så jag räknar med att det är ca 5 kilometer.

Ti 22/5 Joggingrunda - bra!
To 24/5 Joggingrunda - okej, brukar ju vara värst andra gången, men det gick bra!
Sö 27/5 Joggingrunda + (lätt) styrkepass i garaget! - gick bra!
Ti 29/5 "Jobbingrunda" - AJ - mina benhinnor! Lätt förlamad när jag kom hem...
On 30/5 Styrkepass


Någon som blir sugen på en utmaning?! Målet är att springa tre gånger i veckan. (Naturligtvis fritt att gå/cykla/simma istället om man vill!) Med alla hjärtproblem i släkten kanske det inte är en sån dum idé? Någongång någonstans bör man börja!

Kom igen så kör vi! (som L brukar säga) Kanske kan sikta på tjejmilen (nästa år?!)...

13 kommentarer:

Brittis sa...

Hmmm. Ska fundera på saken.

Kiara Och Kovu sa...

Aj aj aj.. Jag springer inte. Simmar inte om det inte är minst 30 grader i vattnet och jag äger ingen cykel. Men hur e det med dansen? när jag dansar så har jag en validerad stegräknare på mej och kommer upp i minst 10000 steg coh hur e det med ridning? När jag rider så kommer jag upp i ca 15000 steg på 1,5 timme på hästryggen.

Räknas detta så är jag helt klart med på din utmaning.

M sa...

Hrm, Kicki - du är ute - du får inte vara med! Där har jag ingen chans!! ;o)

Brittis sa...

Kicki: Hur räknar du stegen när du rider? Varje ben hästen använder, eller..? Förresten är ju hästen halt.

Kiara Och Kovu sa...

mamma:Ja just nu är hon ju det *ler* jo när man rider så räknas "stegen" man tar när man rider lätt i traven.

M:hmmm orättvist tycker jag att jag itne får vara med. Men du kan väl börja dansa du oxå. Man tar MÅNGA fler steg när man dansar än när man springer. Dessutom är det F*N så mycket roligare.

Kiara Och Kovu sa...

Jag är med ändå!!! HA!!!

Jag sa...

ja, räknas 45 min så är jag med - kaaaaaanske! (Men det är ju så j-la kallt!) och golfrundorna måste räknas oxå!!!!

Gunilla sa...

Aldrig i livet!**s** Om jag sköter maten så ska jag inte behöva springa.. så jag LOVAR härmed högaktningsfullt att INTE smyträna!!

*kram på er, painsluts*

Kiara Och Kovu sa...

Efter en dansuppvisning på ca 1 timme och det jag gjort före, så är jag uppe i 11235 steg. hinner väl bli några fler innan kvällen, men dom räknar jag inte.

Och idag är det den 3/6

M sa...

Okej, men hur LÅNGT är ett steg då? Så jag får en uppfattning om hur många steg jag får ihop på min joggingrunda...

M sa...

Mamma: vad menar du med 45 minuter? Promenad? I så fall - självklart är du med! :o)

Brittis sa...

Nu har jag tänkt färdigt. Jag kommer INTE med!
Inga fler "måsten" för mig, så det så!

Kiara Och Kovu sa...

Man ställer ju in stegen efter sin steglängd. Min steglängd är 55 cm när jag går.