MITT I LIVET - SOM DET SER UT HOS OSS

måndag, mars 05, 2007

Trådlös!

Äntligen är vi igång! Det har legat på is ett par månader men igår bad jag Fredde kolla varför jag inte får VPN att fungera när vår trådlösa router är inkopplad. Det fungerar att surfa, men inte att komma åt varken mitt eller A:s jobb. Därför kör vi trådbundet för jämnan och hemmakontoret är placerat vid vardagsrumsbordet med datorerna stående i dammet under sofforna när de inte används. Kabelhärvan i hörnet ska vi inte tala om... Såg nyligen en fototävling på aftonbladet.se om den värsta kabelhärvan och tror att vi skulle ta en solklar vinst!

Fredde satt i över två timmar och försökte hitta problemet men gav slutligen upp. Tyckte routern var för avancerad. Jag är benägen att hålla med. Man kan ställa in allt mellan himmel och jord och förstår knappt en bråkdel av vad det betyder! Jag tog i alla fall över efter Fredde och efter en uppgradering av mjukvaran på routern gick det att komma åt mitt jobb utan någon särskild konfigurering! Jippi! Men samtidigt irriterande att det ska vara allvarliga buggar i grejerna när man precis köpt dem. Grrr för systemvetare och programvaruutvecklare... *S*

A:s dator hade dock fortfarande problem med uppkoppling till jobbet. Idag fick jag prata med hans nätverkstekniker och vi löste (förhoppningsvis!) problemet. Routern har samma IP-range som AGL och därför "krockar" det. Får tilldela routern en högre sekvens så att vi inte delar samma IP-nr. Ska bli intressant att testa när datorn är hemma igen. Fast det blir nog inte idag. A ska ut med jobbet. Styrelsemöte. Är lite avis för de ska gå till "vårt" ställe, Davino. Ni vet, Charlotte Pirellis make Nicola's restaurang. Vi har bara varit där en gång men åt då en superb Carpaccio till förrätt som vi aldrig glömmer! Sedan har vi bara pratat om att vi någongång skulle försöka komma dit igen... Oj, det vattnas i munnen på mig. Nåja, har bett honom äta för mig också. Själv tänkte jag ta resterna från lördagens "Asiatiska kyckling" med kokosmjölk och Sambal Oelek. Gott - Hot!

2 kommentarer:

Brittis sa...

Ja, ja (suck). Jag är glad att jag i alla fall vet var on/off-knappen är.

Jag sa...

Å jag önskar att jag visste var off-knappen sitter!