MITT I LIVET - SOM DET SER UT HOS OSS

måndag, augusti 10, 2009

Min nya vardag...

Idag börjar min föräldraledighet "på riktigt".

Vi lämnade R-vik igår vid lunchtid efter att ha konstaterat att det verkligen vore en dröm att få slippa dessa söndagar - minst en halvdag går åt till packning och inlastning i bilen och resterande halvdag går åt till resan! Den här gången var vi dessutom en ytterligare passagerare sedan sist. Sedan undrar man ju alltid om man verkligen fått med sig allt och vad man kanske borde ha lämnat... (Det visade sig idag att vi glömt min laddare till datorn - men som tur var hade jag en extra.) Resan gick åtminstone bra. Tjejerna sov i baksätet och killarna höll ögonen på vägen därframme. Ett matstopp (korv och amning) på Statoil i Hedemora och sedan ett "kiss i gjäset" stopp någonstans innan Enköping - naturligtvis falskt alarm...

Hemma i S såg det ut som hos "Tajkons" - gräset var till och med högre än vi befarat! Äpplen fanns det också gott om - på gott och ont! Det var bara att sätta igång direkt. Jag plockade äpplen medan A försökte ta sig fram genom snåren med gräsklipparen och sedan krattade vi ihop gräset tillsammans - med god hjälp av stora L. Efteråt såg vi menande på varandra och konstaterade återigen att det vore en ren dröm att slippa det här också! Vi får nog klippa en gång om dagen den här veckan för att komma i kapp... till saken hör att det sista A gjorde innan vi åkte var att klippa gräset i G-byn... (Hur bra funkar egentligen de där gräsklippar-robotarna som finns att köpa?)

Jag drog iväg till centrum och handlade det viktigaste och barnen åkte slutligen i säng vid halv nio tiden efter kvällsmål och att ha lekt med sina efterlängtade leksaker ett tag.

I morse åkte A till jobbet vid halv åtta och då var alla åtminstone redan vakna - men ännu inte påklädda. Var förstås lite orolig för hur logistiken skulle fungera idag - tre barn och två lämningar på olika dagis, varav ett helt nytt för stora L. Vi tog god tid på oss. Det resulterade visserligen i kall gröt men inga tårar och inget direkt bråk och det var det verkligen värt! Vi strosade iväg och lämnade först M på Björnen där hon blev mycket väl mottagen av både fröknar och barn! Hon hade knappt ens tid att säga hej då när jag och stora L tog lilla L i vagnen och gick iväg över skolgården till skolbyggnaden och den "nya" 5-års avdelningen Månen. Några av L's kompisar kom samtidigt och väl därinne fanns redan flera stycken som han kände igen. (04:orna från de olika dagisavdelningarna på området sätts ihop och från L's gamla dagis kommer det 9 stycken av totalt 22 barn, vilket förstås känns tryggt.) Hans namn och foto satt redan uppe på en plats i hallen och han gick in direkt och började leka med de andra. Han verkade lite tyst men förväntansfull och jag är övertygad om att han tycker det blir kul! De skulle precis gå ut och jag passade därför på att gå hem med lilla L. Hon har sedan hunnit äta, bajsa, kaskadspy (i soffan dessvärre) och sover nu lugnt och skönt under myggnätet i vagnen utanför.

Ja, samtidigt som flera saker skulle vara en dröm att komma ifrån är det andra saker här som man är rädd för att förlora - barnidyllen i det här området är nog i det närmaste oslagbar! Lugnt och tryggt villaområde med lite biltrafik (grusvägar!) och många barn - ett generationsskifte har redan skett och det finns barn och kompisar i nästan alla hus. Vår gata leder fram till dagis och skolområde (F1-5) bara några hundra meter bort och på vägen dit passerar man flera dagiskompisar. Det finns helt klart ett oslagbart utbud av kompisar för barnen och åtminstone fram till tonåren borde det vara en fantastisk, trygg och orosfri (?) uppväxt. Sen börjar väl det man befarar - föräldrarnas oro över att bo i storstaden...

Ja, den här semestern har verkligen varit fylld av tankar, funderingar, jämförelser och föreställningar - och det har faktiskt tagit en massa energi... Jag känner mig helt slut! Men nu lär jag kila upp på tå igen - lilla L har vaknat i vagnen hör jag! Kanske dags för lunch för mig också - magen kurrar - usch - undrar om jag måste handla?!?!?

På tal om det - ytterligare en dröm vore att slippa ha dubbla kylskåp och undra var man hade slut på disktrasor och inte varje gång man går in på ICA - ett tag hade jag typ tjugo förpackningar på ett ställe och inga alls på det andra!

1 kommentar:

Brittis sa...

Det där sista stycket känner jag verkligen igen. Jag har satsat på att i alla fall VETA att jag har torrvaror och kryddor på båda ställena.
Det där andra - ja, ni funderar tydligen allvarligt.