MITT I LIVET - SOM DET SER UT HOS OSS

torsdag, januari 29, 2009

Här är jag!

Skäms över att ärtsoppan fortfarande ligger överst - antar att alla tröttnat på det nu och tänkte ändra på det.

Vet inte varför jag inte skrivit, men tiden finns väl inte (som vanligt). Särskilt inte när man helst bara sover och sover och sover. Igår somnade jag kvart över sju i soffan och vaknade hur trött som helst klockan 7 i morse. Troligen välbehövt, men lite trist. Hade lovat A att inte jobba på kvällen (vilket annars blivit mer av en vana för mig mellan 19-23) men jag tror faktiskt inte att han tyckte att gårdagkvällen var roligare än vanligt...?

Sitter hemma och jobbar idag. Behöver få en hel del saker gjort och på kontoret blir det alltid massa andra saker som kommer upp och måste göras. Nu kan jag äntligen bocka av några av mina saker på "To do-listan"! Jag inbillade mig ett tag att jag var en riktig "J", men har insett att jag faktiskt är ett typiskt "P"...

Någon som kan Myers Briggs? Går ju ledarskapsutbildning och fick kombinationen ESFJ - Extraversion, Sinnesförnimmelse, Känsla och Bedömning.

"J" kan man säga är att man vill planera sitt arbete och följa en plan, klara upp och avsluta, struktur och schema, fokusera på att avsluta projekt i tid.

Insåg efter diskussion med kursledaren att detta är min ambition - däremot går det inte riktigt vägen, istället är jag en typisk P:

"P" vill ha flexibilitet i sitt arbete, gillar att vara spontan, blir hämmad av struktur och scheman, låter möjligheter vara öppna så länge som möjligt och fokuserar på att trivas med processen, ett tecken är ofta att man börjar sent och får arbeta under tidspress. Det gör jag ofta - och jag presterar rätt bra. Jag skriver många listor, men mest för att inte glömma bort något - inte som en äkta "J" för lyckan att få bocka av sakerna i rätt ordning! Dessutom har P svårt att fatta beslut - eftersom det är så många alternativ som är bra (håll möjligheterna öppna så länge som möjligt!)! Någon som känner igen mig (sig!?)?

Väldigt intressant och rolig kurs - den överträffar helt klart alla andra kurser jag tidigare gått!

6 kommentarer:

Brittis sa...

Jag känner verkligen igen det där med "P". Och jag skulle vilja säga att du har lite för mycket av konstnärlig ådra i dig. (Dåliga gener för det yrke du valt.)
Jag antar att ditt yrke kräver mycket strukturerat och disciplinerat arbete. Egentligen skulle du nog ha ett mer fritt, kreativt arbete (IT-design?)där du med den kunskap du besitter får skapa fritt och sedan överlåta det stretiga, petiga, noggranna arbetet till andra.
Lycka till med ditt arbete att hitta dig själv och designa ditt arbete efter din begåvning.

Jag sa...

ja,jag är ett riktigt dubbelPPPPP oxå. Känner igen det där med sen start och superstress på slutet - håller på med bokslut och årsberättelsen som ska vara klart igår ungefär

M sa...

Fattar inte VARFÖR man skjuter upp allt till sen? Kommer faktiskt ihåg att jag redan när man var yngre och skulle på Parken(!) gärna väntade in i det sista med att göra mig i ordning, för jag gillade inte att sitta och vänta innan man skulle iväg! :) BM: man kan lära upp sig på de andra sidorna, och det är ju precis som du säger, att jag i mitt arbete är tvungen att vara lite mera J. (Fast det brukar ändå vara många bollar i luften och slutar ju uppenbarligen med att jag sitter halva nätterna för hinna med!)

Kiara Och Kovu sa...

Jg är väl lite "varför göra nått ordentligt idag som jag kan göra (ev halvgjort) i morgon" människa *fniss*

Brittis sa...

M: Risken är att du så småningom kräks över jobbet om du får göra för mycket "J" när du egentligen är ägnad till något annat.
Men det är klart, LITE disciplin skadar inte att lära sig men det måste matchas mot det som verkligen ger glädje. Det borde vi alla sträva efter. Men ingen späkning!

Bror sa...

På mig låter du som en typ A. A som i Ambitiös.