MITT I LIVET - SOM DET SER UT HOS OSS

söndag, juni 29, 2008

Perve perve!

Vi firade ett finskt bröllop i den vackra sommarstaden Hangö mellan Helsingfors och Åbo i helgen! Viking Line till Åbo i fredags kväll med tre kompisar och sedan slöt vi upp med några ytterligare vänner i Hangö och eftermiddagsbröllop med tillhörande festligheter på kvällen. Det var jättefint arrangerat, två åriga dottern Elin stal showen i kyrkan genom att dansa vilt och hoppa omkring till solosången! Ingen av oss i sällskapet visste vad vi skulle vänta oss av ett finlandssvenskt bröllop, men det blev ungefär som vi trodde - jättetrevligt! Nubbevisan "Minne - jag har tappat mitt minne - är jag svensk eller finne" var väldigt passande vid middagen!

Innan bröllopet hade vi några timmar att fördriva i Hangö (vi anlände på morgonen men fick inte tillgång till vårt hotellrum förrän vid halv ett) och under vår stadspromenad passerade vi ett par A-lagare på en parkbänk som höjde sina öl och ropade något likt "Perve perve" till mig och Marie, jag ropade detsamma högt tillbaka, men fick sedan skrattandes höra av Marie att det faktiskt heter Terve terve! Undrar vad Perve betyder?! Ja, ingen kom springandes efter oss åtminstone, så jag tror inte att det var stötande i alla fall! :)

I morse var det till att stiga upp 0445 svensk tid för att sätta sig i bilen eftersom båten från Åbo (2 timmars bilväg bort) gick 0745. Det blev inte många timmars sömn, men det tog vi igen genom att gå ner i hytten och sova i fyra timmar när vi klev på! Blev mottagna av glada och efterlängtade barn och farmor när vi kom hem och det kändes riktigt skönt att vara hemma igen!

3 kommentarer:

Jag sa...

Hej och välkommen hem! Hade farmor längtat?

Brittis sa...

Ett sådant bröllop var väl värt en försening av fasadmålningen?

M sa...

Det hade gått jättebra för farmor! Cykelturer och promenader och bad i stora baljan! ...och som vanligt, bortskämda barn som inte vill somna själva... :) Hört det förut!?