MITT I LIVET - SOM DET SER UT HOS OSS

tisdag, juni 12, 2007

Föräldra-dilemma

Det här med att vara förälder är allt bra tungt ibland. Vilka beslut man måste fatta!

Här är mitt aktuella dilemma:
L går hos dagmamma E. M har fått plats där till hösten. Vi vill helst av allt ha in dem på dagis I, men dit är det lång väntan. (Köplats 63 och 75!) För ett par veckor sedan fick vi erbjudande från dagis T om en plats till L i augusti. Eftersom T och E är åt olika håll från vårt hus sett, kändes det inte aktuellt att skola in L där och samtidigt skola in M hos E. Hade vi fått in både L och M på T hade det varit en annan sak. Eftersom vi inte svarade på erbjudandet drogs det tillbaka efter en vecka. Att ha både L och M hos E kändes bra. M är ju så liten! Vi resonerade att om vi får ett erbjudande från I för ett av barnen kan vi ta det eftersom man passerar I på väg till E. Smidiga lämningar och hämtningar. Sedan är det syskonförtur på dagis som gäller.

Idag kom det ett erbjudande från T för M.

Suck! Har nu suttit i mailkonversationer och telefonsamtal med köansvarig på T. Det finns bara en plats. Jag inbillar mig (intalar mig!) att M nu har fått L's plats, för att inte bli helt förtvivlad över att vi inte tackade Ja till hans plats för en vecka sedan!! Tänk att man alltid är efterklok! Troligen kommer vi att ta platsen och skola in M på T i augusti medan L får gå kvar hos E. Det blir krånglig logistik för att få alla barn på rätt ställe och komma till jobbet på mornarna. Men det kanske ändå är det bästa? Sedan har L syskonförtur. Det kanske inte blir förrän till augusti 2008, men då får vi åtminstone in båda barnen på samma ställe. Dessutom är T även skola åk. 1-5 så det känns ju bra att de känner igen sig när de börjar skolan sedan. Men jag gruvar mig. Dessutom är ju M så liten! Det kändes bra att ha båda hos E så att de hade varandra...

L = Ludvig
M = Maja
E = Eva (dagmamma)
I = Igelkotten (dagis)
T = Töjnan (dagis)

4 kommentarer:

Anna sa...

VArt är du då när man ringer??

Brittis sa...

Vilket dilemma. Men det är nog bra att ni tänker långsiktigt. Lycka till.

Jag sa...

låter knepigt! (jag kan ju själv inte välja på aftonbladet och expressen!)
kramar från mormor

Kiara Och Kovu sa...

Ja det är ju både för-och nackdelar med att ha barnen på samma dagis. Fördelen är ju när man lämnar o hämtar, men nackdelen är ju att dom träffas JÄMT. Men visst förstår jag dilemmat.