MITT I LIVET - SOM DET SER UT HOS OSS

fredag, oktober 23, 2009

Storkok

I morgon får vi middagsgäster - tio vuxna och fem barn. I morse drog jag och Lisa iväg till ICA Maxi efter dagislämning och shoppade inför storkoket.

Meny
Grönärtsoppa med halstrad pilgrimsmussla och champagneskum
~
Boeuf Bourguignone med mandelpotatispuré
~
Fransk Chokladkaka

Mitt kastrullskåp lämnar en hel del att önska och således behövde jag införskaffa även en gjutjärnsgryta. Efter lite våndor (Aftonbladet eller Expressen ni vet..) på Cervera har kastrullskåpet utökats med en 5,5 liters gjutjärnsgryta från Skeppshult. Det känns som en bra investering - och trots att samtliga plattor på min häll är på tok för små för detta vidunder verkar den fylla sin funktion riktigt bra. Tänk att jag dessutom var så smart att försäkra mig om att den även passar utmärkt för induktionshäll, bra inför framtiden!

Bouef'en står nu och puttrar och jag ser lite trånande på vinslatten som är kvar i flaskan, men får nöja mig med en kopp kaffe eftersom grytan kanske behöver spädas mer efter ytterligare någon timmes kok?
Undrar hur det smakar...

2 kommentarer:

Brittis sa...

Hoppas det blev en trevlig fest. Och att vinet räckte även till att inmundigas.

Jag sa...

blev det gott?