MITT I LIVET - SOM DET SER UT HOS OSS

tisdag, juni 23, 2009

Stor tjej?!

Förväntad 2731 g
Uppskattad 3184 g


Ligger inom normalkurvan, men nära det högsta gränsvärdet! Tillväxttakten är nu ca 100-150 g per vecka, och jag har ju fyra veckor kvar till BF så det verkar luta mot ca 3600-3800 gram. L vägde 3445 när han föddes åtta dagar för tidigt. M's vikt är inte direkt intressant eftersom hon kom så tidigt.

Nu hör det ju till saken att det inte är helt tillförlitliga beräkningar de gör - mäter huvudet, magen och lårbenet genom ultraljud och får ut en beräknad vikt. Min kollega gjorde detta tre veckor innan hennes dotter föddes och fick beskedet att bebisen skulle väga uppemot 4800 g vid födseln, men det visade sig att hon bara vägde 2800 gram!!!

Bltr: 140/80 var lite högre övertryck än normalt, men i övrigt ok
Protein: 0/0

I 20 minuter fick jag sedan ligga ensam i ett rum på en brits med CTG och trycka på en knapp varje gång bebisen sparkade - jag slumrade nästan till och blev glatt överraskad när usk kom in och sa... "Hrm nu har du legat i 15 minuter, klarar du att ligga i fem minuter till?" YES! Vilken lyx!
Det var det sista besöket på spec.mv men i morgon har jag en tid hos min normala bm på mvc. Får se vad blodtrycket säger då - har sån enorm huvudvärk, trots ett par koppar kaffe idag - har inte druckit något på ett par dagar...

Inga kommentarer: