MITT I LIVET - SOM DET SER UT HOS OSS

måndag, juni 18, 2007

"Det regnar här i Stockholm idag..."

Jag och barnen har varit bort till skolan på förmiddagen. Vi träffade den köansvarige för dagisverksamheten och försökte se så ledsna och uppgivna ut som möjligt. Hon hade en A4-lista med namn på föräldrar som hon sa var i samma situation som vi, där ett av barnen fått plats. De hade endast två platser ute, varav den ena är Majas. Hon tittade på datorn och såg att den andra familjen precis hade tackat ja till sitt erbjudande. Tyvärr! Annars hade Ludvig fått den... Jag försökte få henne att garantera mig att nästa plats som blir ledig verkligen är Ludvigs, men hon var ganska "hal". Men till slut medgav hon att han nog står först i kön. Men man vet som sagt aldrig när det blir... Det gäller att någon flyttar. Det är en del dagis som öppnar nya avdelningar till hösten. Förhoppningsvis är det någon som bor i ett annat område och väntar på en plats närmare hemmet.

På vägen hem från skolan går man förbi staketet utanför dagiset. Barnen var ute och lekte. Kvinnan jag träffade förra veckan kom fram och pratade med oss. Hon är verkligen jättetrevlig. Ludvig fick två kompisar direkt! Genom staketet! Två 2-åriga tjejer kom fram och de "fingrade" på varandra genom Gunnebostängslet och sprang fram och tillbaka. Verkade tycka det var kul. Det blir svårt att förklara varför inte båda får gå dit i höst...

Nu dyker andra frågor upp...

  • Hur blir det om Ludvig får gå kvar hos Eva i höst och vi lämnar Maja på sitt dagis innan vi går vidare till Eva med Ludvig?
  • Kommer han bli avundsjuk på att Maja får leka där och inte han?
  • Hur kommer inskolningen för Maja att gå?

Ringde precis dagmamman och meddelade att Maja fått dagisplats. Gruvade mig eftersom jag vet att Eva skulle bli både överraskad och besviken. Men det gick över förväntan! Kanske blev hon "överrumplad"? Hon blev förvånad över att Maja fått erbjudande före Ludvig och jag gav mig inte in i någon diskussion om att vi inte tackat ja till hans erbjudande för några veckor sedan. Det spelar ingen roll. Nu vet hon att han står på tur för en plats och att det kan bli "snabba" beslut under hösten.

Inga kommentarer: