MITT I LIVET - SOM DET SER UT HOS OSS

fredag, februari 02, 2007

Svetten dryper!!!

Jag har servat med kaffe o bullar i dagarna tre och idag fick vi äntligen vår efterlängtade bergvärme!

A fick en snabbgenomgång av pannan igår morse - tre knappar och en ratt tydligen! (Förutom en display med olika menyer då... Hightech!) Jag försäkrade mig bara om att det finns en instruktionsbok och därmed känner jag mig lugn! Jag ÄLSKAR instruktioner!

Ok, försöker dra veckan i korthet...

Dag 1 (ons): Oljetanken tömdes och sågades itu med allt vad det innebar i form av lukt och ljud! Jag rymde hemifrån redan på morgonen, lämnade L hos dagmamman och tog M med mig till Öppna förskolan - ja, man lär väl utforska stället någon gång! Sångstunden hann vi med och hon var glad och skrattade - tills hon spydde på mattan förstås - och sen var hon nöjd i en babysitter medan jag läste en tidning och pratade med ett par andra mammor. Efter en lunch i centrum med grannen (Anna) vågade jag mig hemåt med båda barnen. Det var ofarligt. Borrkillen visade sig vara en mycket ung förmåga kring 25 (?) och jag tror till och med A blev lite sotis efter all min uppvaktning med kaffe och bullar! :o) Hålet var 130 meter djupt och gräsmattan (samt en container) mättad med vatten från berget när de slutade för dagen. Allt är lite lerigare.


Dag 2 (tors): Det visade sig att oljetanken stått 5 cm ner i golvet (på den verkliga betongplattan?), vilket var utmärkt eftersom vi skulle ställa den nya pannan och vv-beredare på dess plats. Nu kan vi lugnt bila bort klinkergolvet och få 5 cm högre takhöjd i rummet den dag vi vill fixa tvättstugan! När dagen är slut är den nya pannan i drift (el). Hålet är 200 meter djupt och riggen, containern och lastbilarna försvinner när det är dags för L att lägga sig vid 19-tiden. Tur att borrkillarna är klara, för nu är bullarna nästan slut - hoppas det räcker till rörkröken i morgon!



Dag 3 (fre): L ledig från dagmamman - tur! För idag har det varit spännande! En liten grävskopa var här och grävde ner slangarna i jorden och anslöt till pannrum och pannan. L fick provköra!!! Vid 16-tiden hälsade rörmokar-Gösta att bergvärmen var inkopplad och att deras jobb var klart. (Hoppas bara de kommer på måndag och hämtar tre fat olja (!) samt det gamla pannskrället som fortfarande står kvar!)

Gräsmattan måste vi nog göra om till våren, men det får det vara värt! Det bästa med allt var nog att det slutat slå i rören sedan de bytt vv-beredare och tryckkärl och att man inte längre kan skålla sig på varmvattnet i kranarna!

Inga kommentarer: